Pályaválasztási nap

1.a

2019. okt. 7.-én pályaorientációs napot tartottunk iskolánkban.  Mivel 1. osztályosok vagyunk,  ezért próbáltuk a gyerekek számára  minél játékosabb, érdekesebb formában összeállítani a feladatokat. Az első órát egy közös beszélgetéssel kezdtük, a gyerekek beszéltek a különböző, általuk ismert foglakozásokról, szüleik munkájáról. Az óra második részében rövid mesefilmet néztünk Mekk Elekről, az ezermesterről.  A második órán csapatokban dolgoztunk, egy-egy mesterség, foglakozás képéhez kellett összegyűjteni a hozzá kapcsolódó szerszámok, felszerelések képét. A gyerekek nagyon élvezték a munkát, sok olyan foglalkozás eszközeit megismerték, amelyekről eddig nem nagyon hallottak. A harmadik órán szintén szakmákkal kapcsolatos mozgásos, tréfás barchoba jellegű feladatokat játszottunk, melynek során megismerkedhettek nem hétköznapi munkákkal is. A délelőtt folyamán tettünk egy sétát a városban, és megnéztük a boltokat, Rendőrséget, éttermeket, fodrászatot, cukrászdát, autószerelő műhelyt.

Délután tovább folytatódott a foglalkozások jegyében a napunk, egy kis levegőzés után mindenki bemutathatta, milyen játékot hozott otthonról. Azt is megbeszéltük, kinek melyik szakma, foglakozás a szimpatikus, mi szeretne lenni, ha nagy lesz. A nap lezárásaként színezőket választhattak, amiket később kivágtak, és egy szép tablót készítettünk belőlük.

Úgy gondoljuk, hogy sikerült a gyerekek érdeklődését felkelteni a különböző érdekesnél érdekesebb szakmák iránt, és sok olyan foglalkozást is megismerhettek a nap folyamán, amiről eddig nem is hallottak.

1.b

„ Szüleink foglalkozása”

Osztályunk a fent említett napon két foglalkozással ismerkedett meg.

Elsőként ellátogattunk az egyik kislány édesapjának műhelyébe. A Belányi Szerviz és Autóalkatrész kereskedés Kistelek egyik legrégebbi múltra visszatekintő vállalkozása. A műhelyben a tanulók megszemlélhették és kipróbálhatták az autószerelés és szervizelés különböző technikáit és feladatait valamint azok eszközeit, szerszámait.

Második állomásként az egyik kisfiú édesanyja által vezetett Pálma cukrászdába vezetett utunk. A gyermekek mézeskalácsot díszítettek, megtekintették a sütemények és a fagylalt készítésének helyszínéül szolgáló helységeket, a hűtőkamrákat és a sütödét is. Vendéglátásban is részesültek, mely során a saját mézeskalácsukat is elfogyasztották és sós süteményt is kóstolhattak.

A nap további részében a tanulók különböző szakmákkal, foglalkozásokkal kapcsolatos feladatokat oldottak meg és a délutáni foglalkozás alkalmával a témához kapcsolódó mesét ismertek meg.

Terveink között szerepel, hogy a továbbiakban más szülőket is felkeresünk, akik szintén szívesen bemutatják a tanulóknak saját hivatásukat, szakmájukat.

Horváth Éva és Sándorné Lajkó Gabriella
tanítók

1.c

Reggel közösen berendeztük a termet a csoportmunkához.
Beszélgetőkörrel kezdtük a napot. A felismert eszközök alapján foglalkozásokat gyűjtöttünk.
Jellegzetes fejfedőjük alapján könnyen felismerték a képek párját. Az egyenruhákat is a valóságnak megfelelően színezték.
A meglévő ismereteik alapján megvitattuk, hogy mik a feladataik az óvodában dolgozóknak (pl. igazgató, óvónő, dajka, szakács, karbantartó).
Sétálva az utcán és megállva egy-egy épületnél, megneveztük az ott dolgozó emberek foglalkozását. Az óvodában körbejártunk és beszélgettünk az ott dolgozó felnőttekkel. A gyerekek kérdéseket tettek fel, és érdeklődve kukkantottak be az irodába, műhelybe, vagy a konyha ablakán. Szerepjátékokat játszottak a csoportszobában talált játékokkal (pl szakács, fodrász, orvos).
Visszaérve az iskolába csoportmunkában (4×5 fő) foglalkozásokhoz illő eszközöket kerestek. Jó alkalom nyílt a csoportforgás bevezetésére is. Először segítséggel, majd egyre önállóbban kooperáltak egymással csoporton belül a gyerekek.
Az egyéni összekötős feladatot 3 nehézségi fokúra terveztük, így lehetőség volt az egyéni differenciálásra is. Munkahelyekhez, foglalkozásokat, eszközöket párosítottak.
Ebéd után néhány érdekes foglalkozást bemutató kisfilmet tekintettek meg a gyerekek, barkochbáztunk, memóriajátékot játszottunk.
A napot újra beszélgetőkörrel zártuk, ahol elmondhatták melyik foglalkozás tetszett nekik, s ők mik szeretnének lenni.

2.a

A 2.a osztály a kisteleki Darabos Pékségbe látogatott el a pályaorientációs napon.
Egy rövid ismertető után a gyerekek végigjárhatták az üzemet. Betekintést nyerhettek a kenyér előállításának folyamatába is. A cukrász részlegen besegíthettek a linzerek elkészítésébe, amit sütés után elfogyaszthattak. Majd tortadíszítés következett, ahol a “végeredmény” szintén a gyerekeké lett.
Nagyon tartalmas volt ez a nap, a gyerekek sok élménnyel lettek gazdagabbak.

2.b

Az osztályunk ezen a napon a Kisteleki Rendőrkapitányságon járt. Itt Sejben Győző fogadott bennünket, aki rövid bemutatkozás után végigvezetett az épületben. Először a zárkákba mehettünk be ahová a bátrabbakat be is zárták. Az udvaron a rendőrautóval ismerkedhettünk meg, bele is ülhettünk. Ezután a nyomozók szobája következett ahol az ujjlenyomatvétel folyamatát mutatták be. Végül a rendőrök ruházatáról és fegyverzetéről kaptunk egy interaktív előadást. Befejezésül hátizsákot kaptak ajándékba a gyerekek. Nagyon jól éreztük magunkat, jó volt betekinteni a rendőri munka rejtelmeibe.

2.c

Az osztállyal látogatást tettünk Pusztaszerre, majd Ópusztaszerre a Global Horse Kft. telephelyére, ahol betekintést nyerhettünk egy jól működő családi vállalkozás életébe.

A cég főként szarvasmarha kereskedelemmel foglalkozik, de saját hízómarha teleppel és állatpihenővel is rendelkezik.

A vállalkozás vezetője, Pál Zsolt körbevezette és bemutatta a gyerekeknek a telepen folyó munka egyes fázisát.

Az utazást a városi kisbusz segítségével oldottuk meg.

Szabó Katalin
osztályfőnök

3.a

A pályaorientációs nap kezdetén megnéztünk néhány foglalkozást bemutató videót. Meghívást kaptunk a helyi Művészeti Iskolába, ahol az igazgatóhelyettes Horváth Ágnes és Gömöriné Gyuricza Aliz fogadott bennünket. A gyerekek körbejárhatták a termeket, kezükbe foghatták és kipróbálhatták a különböző hangszereket. Ezek után az egyik cukrász anyuka Mészárosné Paragi Mónika segítségével kókuszgolyót készítettek, amelyet ebéd után jóízűen elfogyasztottak. Eredményes napot zártunk, mert a gyerekek rendkívül jól érezték magukat és kedvet kaptak ezekhez a foglalkozásokhoz.

3.b

Október 7-én a pályaorientációs nap keretén belül –Mi leszek, ha nagy leszek?- szituációs játékokkal kezdtük a napot, majd Amerikából jöttem  című játékkal folytattuk. Ezt követően  a beszélgetőkörben  mindenki elmondhatta, hogy milyen foglalkozást tud elképzeli magának felnőtt korában. A foglalkozásneveket parafatáblára írtuk és a jövő számára fotóval megörökítettük.
A nap hátralévő részében ellátogattunk a mentőállomásra, ahol megtudtuk, hogy miért nevezik a mentős bácsik egymást bajtársaknak, mit csinálnak, ha épp nincs riasztás, milyen belülről egy mentőautó, és még elsősegélynyújtási ismereteket is szereztünk.

4.a

Hétfőn pályaorientációs napot tartottunk az iskolában, ennek kapcsán a 4. a osztály az iskolával szemben lévő pékséget látogatta meg. A gyerekek a kenyérsütés lépéseivel ismerkedtek meg, minden kis péknek lehetősége nyílt elkészíteni saját finomságát. A nap a pályaválasztás jegyében telt, a foglalkozásokkal kapcsolatos játékokat, keresztrejtvényeket készítettek. Többen kérdezték az osztályból, mikor lesz a következő ilyen nap, mert nagyon jól érezték magukat.

4.b

Programok:

1. Ki vagyok én?

A cédulára felírt foglalkozást kellett kérdések alapján kitalálni annak a tanulónak, akinek a hátára tettük fel.

2. Szakma TOTO

3. Zefír Manufaktúra meglátogatása

Az üzemlátogatás folyamán megtekintettük a műhely gépeit, raktárhelyiséget, előkészítőt, cukrászműhelyt.A látottakhoz, elhangzott információkhoz kapcsolódóan kérdéseket kaptak a gyerekek. A helyes válaszokért jutalomban részesültek, aprósüteményt kaptak. A cukrászmesternek a diákok is adhattak fel kérdéseket.

A látogatás jó hangulatú, emlékezetes volt.

4.c

Az osztály tevékenységei

  • Keresd a kakukktojást!
  • Activity szakmákkal
  • Üzemlátogatás
    Darabos Sütöde Kft. látta vendégül az osztályt. Bemutatták az üzemet, a kenyérsütés folyamatát, a gyerekek cukrászok segítségével készítettek süteményeket.

A nap eseménydús volt, melyben a gyerekek játékos feladatokon keresztül ismerkedhettek különböző foglalkozásokkal, s az üzemlátogatás által sok információt gyűjtöttek be.

Ezúton szeretnénk megköszönni Darabos Gábornak a lehetőséget, melyben lehetőséget adott az üzem megtekintésére.

Kővágó Andrea
osztályfőnök

5.a

2019.október 7.-én pályaorientációs napot tartottunk a Kisteleki Általános Iskolában. A nap folyamán a tanulók évfolyamonként különböző foglalkozásokon vettek részt.

Az 5.a osztály tanulói a rájuk bízott feladatot nagyon kreatívan oldották meg. Csoportonként különböző foglalkozásokat mutattak be, melyeket azután osztálytársaik is kipróbálhattak a gyakorlatban. A bemutatott foglalkozások között szerepelt: rendőr, vasutas, kőműves, asztalos, optikus, gyógyszerész, orvos, műkörmös, kozmetikus, fodrász. A foglalkozások között különleges élményt nyújtott a gyerekeknek, hogy néhány segítőkész pedagógus is kuncsaftként vett részt. Pedagógusaink: Tóth Éva, Váradi Gáborné, Polyák-Léderer Szilvia, Szabó Zoltánné. A nap utolsó programjaként a diákok Váradi Gáborné útmutatása alapján keresztrejtvényt készítettek a bemutatott szakmák alapján.

A nap zárásaként a diákok és tanárok a szülők által behozott finomságokat fogyasztották el közösen.

5.b

8 órakor egy szakmákra fókuszáló pályaorientációs csoportfoglalkozással indult a nap Varga Dóra irányításával. Ezután párokban vagy egyénileg készítettek a gyerekek olyan illusztrációkat, amelyeken egy-egy szabadon választott foglalkozást mutattak be. Ezt követően a Zefír cukrászda cukrászműhelyébe látogattunk, ahol nagyon érdekes módszereket, gépeket, eszközöket és alapanyagokat ismertünk meg. A látogatás végén sütemény volt annak a jutalma, aki jól válaszolt a cukrászattal és az idén 28 éves Zefír cukrászdával kapcsolatos kérdésekre.

5.c

A pályaorientációs napot az osztálytermünkben kezdtük. A tanulók elmesélték, hogy szüleik mivel foglalkoznak, hol dolgoznak, milyen munkakört töltenek be, mennyi időt töltenek munkahelyükön. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy mi a különbség a szellemi és a kétkezi munka között, csoportosítottuk a szülők foglakozását ezek szerint.

A következő két órában Varga Dóra iskolai szociális segítő közreműködésével játékos csoportmunka formájában ismerkedtünk meg különböző foglalkozásokkal. A tanulók válaszoltak kvízkérdésekre, körülírással foglalkozásokat találtak ki, általuk ismert szakmákat gyűjtöttek össze. A legjobban teljesítő csoportok jutalmul ellátogathatnak majd a Kisteleki Városi Televízió stúdiójába.

A nap következő részében elgyalogoltunk Gombos Pál kertészetébe. Megtekintettük a közel tíz hektáron elterülő fóliaházakat. Megismerkedtünk az itt termesztett növényekkel, a korszerű, környezettudatos növénytermesztési módszerekkel, a növényművelés során használt gépekkel és az értékesítési lehetőségekkel.

A gyerekek új ismeretekkel és jó tapasztalatokkal zárták a pályaorientációs napot.

6.a

Az osztály a Kisteleki múzeumkertben tanulhatott a pékmesterségről illetve a Belányi autószervizben az autószerelésről tapasztalhatott meg egy kis ízelítőt.

8.00-9.00 Pékmesterség

– gabonából való beszélgetés
– zab őrlése zabpehellyé amit a gyerekek őröltek
– kovász elmagyarázása
– élesztő felfuttatása
– kis zsemlék elkészítése

9.00-10.00 Belányi autóműhely

– rövid bemutató
– autószerelésről röviden
– lengéscsillapító, fékrendszer, fényszórók ellenőrzésének bemutatása
– szerelőakna
-gumicsere
-motorok szerelésének megtekintése 

10.00-11.00 Vendéglátás bemutatása

-beszélgetés a szakács mesterségről, pincérkedésről
-gyerekek terítenek meg

11.00-12.00

Zsemlék elfogyasztása

Csoport kvíz

6.b

A Kisteleki Általános Iskola 6.b osztálya a pályaorientációs nap keretében az Auchan áruházat látogatta meg. A programot Frank András anyukája, Borbola Katalin szervezte meg.

Csoportunkat az igazgató úr asszisztense és a pékség vezetője fogadta. Rövid vetítés és beszámoló után, végigvezettek minket az áruházon. A pékségben lehetőségünk volt a különböző munkafolyamatok tanulmányozására. Legérdekesebbnek a cukrászda rész bizonyult, ahol a gyerekek megfelelő védőöltözetben két tortát is készíthettek, amiket azután meg is kaptunk ajándékba.

Járatos busszal utaztunk, így megtapasztalhattuk az ingázás nehézségeit. Láttunk plakátot, amelyen árufeltöltőket kerestek, beszéltünk az épületben található posta, gyógyszertár, pénzváltó, büfé…stb fontosságáról és az ott betölthető munkakörökről.

Tanulóink végig nagy érdeklődéssel és fegyelemmel követték a programot. A busz indulása előtt egy kellemes órát még a Decathlon áruházban is eltölthettünk, ahol levezettük felesleges energiáinkat.

Kiss Imre

6.c

A mai napra meghívtam öt különböző foglalkozású felnőttet. Az előzetes egyeztetés alapján arra kértem őket, hogy semmilyen előadással nem kell készülniük, csak válaszoljanak a gyerekek kérdéseire a munkájukkal kapcsolatban.

A pályaorientációs nap reggelén az osztályt öt csoportra osztottam. Mivel két gyerek hiányzott a 22-ből, minden csoport négy főből állt. Minden foglalkozásnevet felírtam 4 db cetlire és mindenki húzott egyet, így kialakultak a csoportok. Az egy csoportba tartozó gyerekek 30 percet kaptak rá, hogy a szerepeket elosszák maguk között (jegyzetelő, beszámoló és két riporter), valamint kérdéseket gyűjtsenek, amelyeket majd feltesznek a vendégnek. Amikor letelt a felkészülési idő, csoportonként egy tanulóval lementünk az iskola bejáratához fogadni a vendégeket. Érdekes volt látni, hogy míg néhányan talpraesetten bemutatkoztak, másoknak ebben még nem volt nagy gyakorlatuk. A megismerkedés után a gyerekek felkísérték a vendégeket az osztályterembe és bemutatták a saját csoportjukat. Ezután került sor az interjúkra, amelyre 25-30 percet kaptak. Az interjúk végeztével elbúcsúztunk a vendégektől és megköszöntük nekik, hogy elfogadták a meghívást. Rövid szünet után meghallgattuk a csoportok beszámolóit, amelyet a jegyzeteik alapján tartottak meg az egész osztály előtt.

A nap második felében meglátogattuk a Nemeskert Kft. kisteleki telephelyét, ahol megismerkedtünk a csomagolóüzem különböző munkaköreivel és berendezéseivel. A látogatás végén elfogyasztottuk azt a kis frissítőt és csemegét, amellyel a cég vendégelt meg bennünket.

Nagy öröm volt számunkra, hogy lehetőséget kaptunk egy ilyen pályaorientációs napra. Úgy érzem, sikerült egy tartalmas és érdekes programokkal teli napot szervezni, amelyet a gyerekek nagyon élveztek.

Kistelek, 2019.10.07.

Mészáros Orsolya
osztályfőnök

6.d

Bitó Emil féműveshez, a népművészet mesteréhez látogattunk el. Emil és felesége Beáta már nagyon régóta tart Ópusztaszeren az Emlékparkban csoportoknak foglalkozásokat. Emil munkáit nagyon sok múzeum forgalmazza. Megjelennek vásárokon, hagyományőrző rendezvényeken. Ékszereket készít. Ékszerein a ősi jelképek jelennek meg. Forrása régi idők fémműves használati tárgyai.

Bakáné Szabó Zsuzsanna
osztályfőnök

Eltérő tantervű

A pályaválasztási nap sok érdekességet kínált az alsó tagozatos, eltérő tantervű gyermekek számára.     

Reggel egy tanulságos mesével kezdtük a napot, melyben megtudhattuk, hogy mi okozhat tüzet egy háztartásban, amikor türelmetlenek és figyelmetlenek vagyunk egymással szemben. A Trombi és a Tűzmanó – Az elfelejtett kávéfőző című mese megnézése után ellátogattunk a Kisteleki Tűzoltóság székhelyére.

Először a tűzoltó autóval és a rajta elhelyezett különféle érdekes és fontos eszközökkel, szerszámokkal ismerkedhettünk meg. A gyerekek különösen élvezték a látványos bemutatókat, amelyekből néhányat saját tanító nénijük képviseletében láthattak, mint pl. az oxigénmaszk és palackok viselésének és működésének megismerése. A továbbiakban igen nagy érdeklődést jelentett a hőkamera kézben tartása, megtapasztalása önálló megfigyeléssel, valamint a tűzoltók által használt különleges sisak felpróbálása és a különféle tűzoltáshoz használt kellékek funkciójáról hallott beszámoló meghallgatása. A tűzoltóautó után kedves invitálást kaptunk az állomás épületének a megtekintésére is, ahol további érdekes információkkal bővült a gyerekek tudása.

Ezt követően elbúcsúztunk vendéglátóinktól, majd a projektnap további részében az iskolaépületben tevékenykedtünk.

A látott eseményről egy rövid beszélgetés keretében felelevenítettük a tűzoltóságnál kapott élményeinket, majd a gyerekek többféle, a témához kapcsolódó színezőkből választva színes alkotásaikkal egészíthették ki a nap eseményeit.

Tevékeny és hasznos ismeretszerzéssel lettünk gazdagabbak, amely reméljük, hogy a jövőbeli hivatásuk választásának megkönnyítésére szolgál majd.

Punk Mária, Bozsó Gabriella, Tápai-Turi Adrienn

7-8. évfolyam

Pályaválasztási börze

2019. október 7-én pályaválasztási börzét tartottunk. Az előző évekhez hasonlóan meghívtuk iskolánkba azon középiskolák képviselőit, ahol az elmúlt években szívesen tanultak tovább diákjaink. Nagy örömünkre szolgált, hogy sokan elfogadták a felkérésünket. 15 percben bemutathatták az iskolájukban folyó munkát, tájékoztatást adhattak a következő tanévben induló osztályaikról.

A nap elején  a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara képviselője, Siposné Magony Mária,  majd a Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat munkatársa,  Dr. Tóth Éva praktikus tanácsokkal látta el a 7. és 8. osztályosokat.

Ezután bemutatkoztak a középiskolák:

  • Szegedi SZC Csonka János Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
  • Szent Benedek Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium Kiskunfélegyháza
  • Móra Ferenc Gimnázium Kiskunfélegyháza
  • Constantinum Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Kollégium Kiskunfélegyháza
  • Szegedi Szakképzési Centrum Gábor Dénes Szakgimnáziuma
  • Kiskunfélegyházi Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium
  • Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Kiskunfélegyházi Közgazdasági Szakgimnáziuma
  • Szegedi Szakképzési Centrum Déri Miksa Szakképző Iskolája
  • Árpád Fejedelem Katolikus Gimnázium és Szakközépiskola Kistelek

Végül a helyi gimnázium szervezésében játékos feladatokat oldottak meg diákjaink.